Sansesamling

"Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser" (Rammeplan, 2017).

Denne uken hadde de yngste barna sansesamling, der de fikk kjenne på, lukte og smake på forskjellige små matvarer. Under samlingen hadde vi også samtaler om fargen, teksturen og smaken på de forskjellige matvarene. Barna syntes det var spennende og smakssansen var kanskje mest populært, da de var mest opptatt av å smake på maten. Smakssansen gjør at vi kan skille mellom de fem grunnsmakene; søtt, bittert, umami, salt og surt. Barna var tydelig på at noe av maten smakte søtt, noe surt, bittert og andre smakte bare rart. Det var uventet samtidig litt artig å se at noen syns det var godt med surt. Alle hadde sine preferanse og det er lov.

Tekst og bilder: Jana Agire