Mandag 19.09

Idag har vi hatt en sansesamling på Pluto! Mens barna var ute, ble avdelingen ordnet og stelt i stand slik at barna ble møtt av lysende kuber og rolig musikk. Det var skikkelig stemningsfullt! :)

Vi prøver så godt vi kan å gi barna allsidige erfaringer hvor vi tilrettelegger for sansing og utforskning.

Sansestimulering og sansemotoriske aktiviteter er viktig for hjernens utvikling! Menneskehjernen har en formidabel utvikling de første leveårene. Hver dag dannes det koblinger i hjernen for hver erfaring man får. Desto flere og rikere erfaringer, desto flere koblinger og en bredere forståelse av verden og av seg selv.

Vi kan si at sansing er en del av en vitenskapelig prosess i barnet. Gjennom utforskning med sansene utvikler barnet et spørsmål som fører de til å undersøke, de griper, lukter, lytter, kjenner, stirrer, slikker og smaker.