Tirsdag 23.08.22

Idag hadde vi en eventyrstund for alle barna i Lille Grønland. Vi skal starte et prosjekt om Bukkene Bruse i september så derfor begynner vi så smått å introdusere eventyret for barna allerede nå.

Rammeplanen vår med fagområdene følger oss gjennom hele hverdagen. Her er det verdt å nevne fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst hvor det står at barnehagepersonalet skal inkludere alle barna i språkstimulerende aktiviteter (KD 2017:49).

Hva slags betydning har eventyr og fortellinger for barna våres? Vi synes eventyr er en fantastisk ting - barna lever seg i en annen verden som igjen er med på å utvikle fantasien deres. Eventyrsjangeren er en av de opprinnelige formene for fortellinger vi har, og i kjernen av sjangeren står samværet mellom fortelleren og tilhøreren.

Er barn noen gang for små for eventyr? Nei! Tar det tid før de blir vant til å lytte? Ja! Derfor er det så viktig at de får erfaring med eventyr, selvom de nødvendigvis ikke forstår alt. Positive erfaringer og medvirkning står i fokus hos oss når vi har eventyr- og fortellerstunder. Med medvirkning mener vi at vi er ikke så opptatte av at barna MÅ sitte stille gjennom hele eventyret. Vi lar dem utforske konkretene og ta direkte del i eventyret - det er jo det som er mest gøy ! :D

Noen tips til lesing for de minste;

..Lesingen skal foregå på barnets premisser..

..Ta deg god tid til å utforske bøker sammen med barnet ditt. Snakk om det dere ser på bildene, pek på de ulike tingene og vis du er interessert.,.

..Finn bøker som er tilpasset barnets alder, en bok er ikke bare en bok..

..Plasser bøkene slik at barnet selv kan ta initiativ til å finne frem bøker..

..Les de samme bøkene flere ganger. Repitisjon er gull for de små..

..men det viktigste av alt - IKKE stress! Alle barn er forskjellige. Noen finner interessen tidlig, andre bruker litt lengre tid..