Mandag 09.05.22

I dag startet vi med 17.mai-forberedelser i barnehagen! :D

Dere har kanskje lagt merke til at vi bruker ordet markering og ikke feiring. Høytidsfeiring innebærer en mer religiøs praksis, mens en markering består mer av samtaler / handlinger som ikke er forkynnende. Meningen med en høytidsmarkering, enten om det er eid eller 17.mai (for å ta et par eksempler), er at de barna som tilhører de religionen / trossetningene skal få anerkjennelse for dette i barnegruppa, og kanskje til og med lære en ting eller to om hverandre. Dette er noe som står nedfelt i vår rammeplan: "barna skal få kjennskap til og bli kjent med de ulike religionene og livssynene som er representert i barnehagen" (KD 2017: 55).

Under forberedelsene til hver høytid vi skal markere pleier vi å ha fokus på noe med den høytiden som er nøytralt og  som alle kan kjenne seg igjen i - både store og små. I påsken kan vi fokusere ekstra på egg og påskeharen, i jula kan vi ha ekstra fokus på juletrær, under Eid snakker vi mer om nestekjærlighet og det å gi videre, og nå under forberedelsene til 17.mai har vi fokus på flagg! Formingsaktivitene vi nå skal ha denne uken vil derfor være utdypende i forhold til dette.

Det å få erfaring med en høytid foregår ikke bare inne på avdelingen under samlingsstund. Barna våres trenger å erfare, føle og se, hvor de uformelle samtalene har stor betydning. Som for eksempel under dagens aktivitet - vi viser frem og snakker om det norske flagget. Det spør og prates om farger, form, størrelse og hva vi bruker flagget til, spesielt i sammenheng med 17.mai :)