Tur til Tonsenhagen

"Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring." (Rammeplanen for barnehagen, 2017).

På onsdag var vi på vår aller første skogstur i 2023! Vi tok buss fra barnehagen til Tonsenhagen, og allerede ombord på bussen ble det mange fine samtaler med barna. Noen av barna synes det var kjempemoro at bussen kjørte fort og at veien gjennom byen var humpete og svingete. Vi snakket om ting de så langs veien, hvor vi skulle og hva vi skulle gjøre. Vi rakk også å ta en liten allsang med "Hjulene på bussen".

Vel fremme ved Tonsenhagen og ferden innover i skogen kunne endelig begynne! Noen av barna og de voksne gikk i forveien, mens noen tok seg litt ekstra god tid for å stoppe opp å undersøke og utforske, og ta seg en velfortjent pust i bakken så klart!

Langs veien var det blant annet noen barn som fant istapper hengene fra et berg og vi måtte selvfølgelig stoppe opp for å undersøke nærmere! Flere av barna visste allerede at istappene var vann som hadde fryst!

Lea hadde med seg en overraskelse til barna, nemlig en hengekøye! Det var populært blant barna og flere ville prøve å vugge i den.

Det var en sliten gjeng som trasket tilbake til bussen, og for noen var det ekstra godt å komme inn i varmen på bussen og få litt ekstra kos og et varmt fang!

Bilder og tekst: Lea Garseg